stroiki bożonarodzeniowe | stroiki wielkanocne | lampiony na roraty | barwniki do jaj | kalkomania na jajka | pisanki | olkit | torgum

Stroiki świąteczne

PPH "KAMIL"

"Kamil"

Lampiony roratnie
STRONA GŁÓWNA  ARTYKUŁY SPOŻYWCZE  ARTYKUŁY BUDOWLANE  DEKORACJE  KONTAKT
Śmigusówki - jaka do polewania

PPH Kamil to firma rodzinna, która przez wiele lat działalności dała się poznać jako solidny partner wielu przedsiębiorstw handlowych, z którymi miała okazję współpracować.

złotol (farba złota) | barwniki do jaj | drożdże winne oliwka do maszyn | klingeryt - płyta | torgum | olkit stroiki na Boże Narodzenie - wianki | kalkomania na jajka | stroiki wielkanocne | znicze | pisanki wielkanocne | rzeżucha wielkanocna | koszulki do jajek lampiony na roraty | bukiety - Wszystkich Świętych owies wielkanocny | barwniki spożywcze | zaprawki do alkoholu - do wódki | dekoracje - Boże Narodzenie | kit szklarski | naklejki ozdobne do jaj | Srebrzanka - farba srebrna dekoracyjna | Choinki na Boże Narodzenie

Śmigusówki - jajka na wodę, jajeczka na wodę, jajka do polewania

Cena:

1 szt. - 0,75 zł. Netto + 23% Vat

Wysokość śmingusówki h- 10 cm.



Śmigus-dyngus

Geneza ludowych zwyczajów obchodzonych w Poniedziałek Wielkanocny jest związana z praktykami Słowian, którzy czcili radość po odejściu zimy i przebudzeniu się wiosny.

Śmigus i dyngus przez długi czas były odrębnymi obyczajami. Śmigus głównie polegał na symbolicznym biciu witkami wierzby lub palmami po nogach i oblewaniu się zimną wodą, co symbolizowało wiosenne oczyszczenie z brudu i chorób, a w późniejszym czasie także i z grzechu. Na śmigus nałożył się zwyczaj dyngusowania (dyngowanie), dający możliwość wykupienia się pisankami od podwójnego lania. Po słowiańsku zwyczaj nazywał się włóczebny i polegał również na odwiedzaniu innych osób. Dyngus wywodził się od wiosennego zwyczaju składania wzajemnych wizyt u znajomych i rodziny połączonych ze zwyczajowym poczęstunkiem, a także i podarunkiem, zaopatrzeniem w żywność na drogę. Był obchodzony w taki sam sposób jak zwyczaj wołoczebny. Słowianie uważali, że oblewanie się wodą miało sprzyjać płodności, dlatego oblewaniu podlegały przede wszystkim panny na wydaniu. Czynność oblewania była dla nich zdecydowanie ważniejsza, bowiem ta panna, której nie oblano bądź nie wychłostano, czuła się obrażona i zaniepokojona, gdyż oznaczało to brak zainteresowania ze strony miejscowych kawalerów i perspektywę staropanieństwa. Z kolei chłopiec który oblał lub wychłostał więcej dam mógł czuć większe szczęście i powodzenie w roku.

Niegdyś dziewczęta miały prawo do rewanżu dopiero następnego dnia, we wtorek wielkanocny. Pierwotnie Słowianie obrzędować nadejście wiosny mogli nawet do zielonych świątek.

Źródło: Zygmunt Gloger, "Encyklopedia staropolska", T. 3, Warszawa 1900-1903

Śmigusówki - jajka na wodę           
           

Strona główna   |   Artykuły spożywcze   |   Artykuły budowlane   |   Dekoracje                                                                                                Kontakt